Photoshop tips - hur du använder klonstämpeln

Fick förfrågning om jag kunde visa hur jag trollar bort saker som jag stör mig på i mina bilder. Och varför inte? Alltid roligt att kunna hjälpa och tipsa om det jag själv kan. Ibland kan det vara super enkelt men vid vissa tillfällen tar det mer tid och kan bli svårare. Vill ni trolla bort något som finnar, kryp eller något helt annat så fortsätt läs om ni inte vet hur man gör/använder klonstämpeln i Photoshop.
 
 
 
 
Nummer ett - Först ska du öppna bilden i Photoshop och det är så enkelt så jag tänkte inte visa det. Därefter ska du kopiera bakgrunden till ett nytt lager för att vara på den säkra sidan och kan göra om allt snabbt om det skulle behövas. Dra bakgrunden ner till den symbolen som är markerad med röd färg. Du kan även trycka på Kommando + J för att kopiera lagret. (Beror på vad du själv tycker är lättast)
 
Nummer två - För att kunna trolla bort ditt/dina störande objekt måste du använda ett verktyg som heter klonstämpeln. (Clone Stamp Tool på engelska) Symbolen som är markerad kommer du använda för att trolla bort finnar, rynkor eller något annat du kanske stör dig på.


 
 
Nummer tre - Använd en "mjuk" pensel (jag ändrade hårdheten till noll) och ändra storleken som du själv vill ha eller behöver. Du kanske kommer behöva ändra den flera gånger under tiden du trollar bort saker, beror på vad det är för storlek på saken. Testa dig fram vad som passar dig bäst!
 
 
 
 
Nummer fyra - Här ser man att jag har trollat bort lite av pinnen. Först måste jag hitta ett bra färg i närheten som kan ersätta pinnen, när jag hittat rätt område håller jag ner Alt-tagenten och trycker på område jag vill klona från och därefter börjar jag måla bort pinnen. Man kan säga att man lånar färg från ett ställe på bilden för att få bort sitt störande objekt. Lättare att måla och hitta ett bra färg genom att zooma in och gå närmare.
 
Nummer fem - Pilen pekar på ett öga där man kan trycka för att se skillnaden på vad man har gjort och hur det såg ut innan. Skulle du vilja ångra det du gjort men inte kan ångra allt kan du bara slänga lagret som är en kopia och göra om, mycket lättare än att börja öppna en ny bild.
 
 
 
 
Hoppas inlägget hjälpte och att ni förstår hur man gör.
Lycka till och tryck gärna på tummen upp om ni gillade tipset!
 
 
 

Kommentarer

Spännande inlägg!

Väldigt bra tips och sjukt fin bild :D
Kram Hanna!

Resultatet blev riktigt bra :)

Jättebra tips!

Jag brukar markera det jag inte vill ha med och sen klicka på "fill", fast inte alltid det funkar! Så, ska testa det där nästa gång :)

Svar: Nej men det du gör är sjukt smart när det väl funkar! :) Gör så, annars finns även plåstret som också är bra! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

SKulle faktiskt behöva öva lite på ps!

SV Beatrice: Ja jag tycker verkligen om dem. Kram! :)

Jag använder inte Photoshop men det var intressant att läsa ändå :-D

alltid kul med tips =)

Så himla bra funktion, älskar den!

Tack för tipset :)

Bra med tips, hjälpte faktiskt!!

Vilket supertips! :)

Bra tips! Ha en trevlig dag och en skön sommar! Kram. ♡

Bra tips :D

Åh gud så bra tips, tack! Brukar göra på ett annat sätt som är mycket krångligare än det här! :)

Bra tips :)

Underbart! :)

Superfin bild!

Åh så bra inlägg, visste inte att man kunde göra det här! Jag brukar använda mig utav "plåstret" haha, healing brush tror jag det är :)

Svar: Vad kul att du fick veta något nytt. Plåstret är också bra men det beror på vad man ska ta bort för klonstämpeln är väldigt enkel! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Bra förklarat! :)

Vad bra att du tipsar :) Den där stämpeln är bra!

tack för tipst

Klonverktyget är verkligen räddaren i nöden ibland!

Bra tips!!

Bra tips!!

Sånt SUPERSMART tips Beatrice och jag är glad att jag nu har lärt mig ett nytt sätt att ordna bilder på! :) Du är så duktig på att förklara tycker jag!

Svar: TACK bästa du! Vad glad jag blir och så kul att kunna hjälpa till och dela med mig av all tips! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Gud så bra tips, så så braa! :) Kramar tjejen!

Vilket roligt inlägg tack så mycket för att du delar med dig :D

Synd att jag inte har photoshop:/

Vilket bra tips! :)

Fin bild btw!

Snyggt! Jag och klonstämpeln är inte alls vänner, haha XD Så jag blir alltid lika fascinerad när man ser andra använda den! :)

Svar: Tack! :) Haha, vad tråkigt att ni inte alls är ovänner. Jag tycker den funkar ganska bra ibland, men det finns vissa dagar då vi inte är vänner (jag och klonstämpeln!)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Åh jag använder ofta den för att få bort saker i mina bilder. Mycket bra förklarat :)

Svar: Det är ett sjukt bra verktyg och tack så mycket! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Vad smart :D Jag brukar alltid använda plåstret.

Svar: Plåstret är också bra, men kan vara lättare att använda klonstämpeln beroende på vad man ska ta bort! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

PS verkar så himla bra och kul, men SVÅRT! Jag skulle vilja ha det haha, men skulle förmodligen inte fatta hur man gör.

Svar: Det är sjukt bra och kul men som du även säger svårt. Tror du skulle fatta ganska mycket om man ska ändra ljus och färg för det är enkelt att hitta! :) Du kan prova att ladda ner den gratis i 30 dagar om du vill testa på det! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Bra tips!

Superbra tips :D

Så bra tips :D

sv: åh tack :D
kramis♥

Önskar att jag hade photoshop! :)

Duktig du är! :)

Vet du vad Photoshop kostar nu för tiden? :)
Ha en bra dag!

Svar: Amanda, jag har faktiskt ingen gissning. Men det står på Addobes hemsida, där kan du även testa Photoshop i 30 dagar om du är osäker på att köpa det! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Jag kan försöka hjälpa dig, går det fort behöver du absolut inte betala ett öre, jag hjälper gärna till! Annars antar jag (om de inte är mycket jobb) att de kommer kosta runt 50:- :)

Roligt med tips på hur man redigerar bilder :)

va fint:D!!

åh så fint, bra tips! :D

fint!

Så kul med redigeringstips!! :)

Haha den där bör jag verkligen lära mig :P

Svar: Sjukt bra att använda när man vill ta bort något! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Grymt tips!

Jätte bra tips :D

riktigt härligt tips!!

bra tips !:)

Najs tips! Det ser ju ut som att pinnen aldrig var där! Är dock rädd att det skulle se fejk ut om jag försökte, haha x)

Svar: Nejdå, det tror jag verkligen inte. Det gäller bara att vara fokuserad! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Bra tips!

önskar jag kunde fatta photoshop nån gång :P

Photoshop är sååå kul!

TACK!!! Fantastiska bilder du tar! Helt otroligt!

Men åh så bra tips!!

Superbra tips!:)
sv: Åh, tusen tack:D Kramisar♥

Resultatet var såå bra! :D

Jag kan verkligen inget alls om att redigera bilder så sådana här tips är superroliga. Dock har jag inte ens photoshop:(























Follow my on Bloglovin







Trackback