AUTO, MANUELLT, SLUTARTID, ISO OCH BLÄNDARE

 
 
Här kommer mitt andra inlägg för alla som vill lära sig mer om sin kamera/fotografering. I förra inlägget nämnde jag att man ska fotografera i M-läget (Manuellt) eftersom där får du fixa allt på egen hand och resultatet blir mycket bättre än när kameran fixar allt åt dig (Auto) Titta på bilderna och se skillnaden, den vänstra bilden fixade kameran allt och den högra bilden ställde jag in alla inställningar. Vem gillar inte ljusa bilder?
 
 
 
 
Bländaren bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in i kameran. Ett lågt bländarvärde som 1.6 (stor öppning) ger ett kort särpedjup, ett högt bländarvärde som 18 (liten öppning) ger ett längre skärpedjup. Skärpedjupet är ett begrepp på hur mycket i bilden som kommer bli skarp. Vill du ha bakgrunden suddig så använder du ett lågt bländartal, använder 9 av 10 gånger ett lågt bländartal.

Stor öppning = lågt tal = mycket ljus (F/1.6)
Liten öppning = högt tal = lite ljus (F/18)
 
 
 
 
När du leker med slutartiden kan det vara ganska bra att använda ett stativ eller ställa kameran på en stadig plats om du använder lång slutartid. Lång slutartid frångar rörelsen medan kort slutartid fryser bilden. Finns en liten tumregel att om slutartiden är lägre än 1/60 så är det dax att använda kameran på ett stativ för att få bilden bra, annars finns det en chans att bilden kan bli suddig/oskärp.
 
Slutartid är ett mått på hur lång tid det tar för systemkameran att ta en bild.
 
 
 
 
Om objektivet inte har ett lågt bländartal så måste man ändra på ISO, vilket kan vara positivt och negativt. Använder du ett högt ISO-tal blir bilden ljus men den kan även se brusigare ut. (Kolla längst upp i kanten på den högra bilden) Om du använder ett lågt ISO-tal så kan bilden bli mörk men det blir mycket bättre skarpa på. Ibland måste man låta bilden bli brusig men försök att undvik det.
 
Långt ISO-tal = lite ljus men skarp.
Högt ISO-tal = mycket ljus men brusigare.
 
 
 
 
Om det skulle vara så att ni verkligen inte förstå allt av mina bilder/text så finns den en hemsida där du kan testa själv genom att ändra skärpa, ISO och även slutartiden. Sidan hittar ni här. Hoppas att ni fotograferar i M-läget nu och INTE I AUTO!
 
 

Kommentarer

Otroligt vad duktig du är!

Vilket bra inlägg! Det är nog många som både vill och behöver läsa om detta :)

Har aldrig riktigt förstått mig på detta men blev nu lite klokare! :)

Svar: Ååå vad kul att höra. Gick inte att gå in på din blogg, du kanske skrev fel blogg adress?
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Superinlägg! Jättebra förklarat och formulerat :)

Superbra inlägg, ska sparas så jag kan öva :D

Svar: ÅÅ vad kul, det tycker jag du ska göra! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

bra inlägg!

det är kul o mixtra med foton och inställningar =)

Jättebra och pedagogiskt inlägg tycker jag :D Tycker att jag borde fota manuellt, men så står man där och har bråttom och så blir det auto ändå :( Sen brukar jag skämmas för att det var kameran och inte jag som tog de bästa bilderna :(

Svar: Åå tack Ella, det värmer verkligen. Nej men så kan jag också göra, använda Auto när man har bråttom. Men har man tiden är det helt klart värt tiden. Du ska verkligen inte skämmas för det! :) Dina bilder är bra ju!
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Riktigt bra inlägg som jag tror hjälper många!

Det svåraste är att hitta ett "lagomläge" tycker jag :)

Svar: Det kanske, men när man tränar så kommer man lära sig lagomläget! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Vilken skillnad det blir :) Men så fint

Så bra tips!

Ett sånt bra inlägg som gör att jag enklare kan förstå skillnaderna, eftersom du visar och förklarar dem så tydligt! :) Och du har ju redan lärt mig så mycket så jag fotar ju i princip alltid i M-läge nu!! :D

Svar: Åå vad glad jag blir Johanna, så snällt sagt! Bra, byt inte ifrån M-läget tills det kommer något bättre, haha! ;)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Super bra inlägg :D

Svar: Tack så mycket, vad kul att du tycker det! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

ska absolut testa lite mer manuellt!

Svar: det tycker jag absolut du ska göra!
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Bra tips!

Gillar sådana här inlägg! :)

Fina bilder :)

Så fina bilder och bra tips! :) kram

Om man har ett långt ISO tal och ett lågt bländarvärde då? Är heeeelt ny inom fotografering men undrar om det inte skulle kunna gå för att få en ljus och skarp bild? :)

Svar: Absolut så funkar det med ett lågt ISO tal och ett lågt bländarvärde. Beror på hur ljuset är just när du ska fotografera. Men att ha ISO på 200-500 gör inte bilden oskarp. Det blir sen när man kommer förbi tusen eller något. Är ljuset bra så ska du verkligen kunna ha dessa inställningar. Återkom om du har fler frågor! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

bra inlägg :)

Intressant inlägg :) Riktigt bra!

Det är så kul att man kan greja en massa när man ska fota för att få det så perfekt :)

Wow vilka skillnader :)

Svar: Ja verkligen, blir ganska stor skillnad! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

så himla bra inlägg! :D

Svar: Åå tack Ida, det värmer! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Så kul med informerande och guidande inlägg. Kan redan det här men är säker på att du kan lära mig något riktigt grymt om du fortsätter med din lilla fotoskola. Du är grym!

Svar: Vad roligt att du gillar den även fast du redan kan detta. Kommer fortsätta med min lilla fotoskola men frågan är bara vad man ska tipsa om, ganska svårt att komma på! Tack såååå mycket Sandra, det värmer! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Väldigt bra förklarat! Har äntligen köpt en ny kamera där komandoratten fungerar så nu kan jag äntligen fota med det manuella läget igen efter flera månader ahah ;)

Svar: Tack Nora. Ååå, vad skönt att du äntligen kan börja fotografera i manuella läget. Måste vara sjukt skönt! ;)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Vad intressant och bilderna är helt underbara :-D

Det där är rena grekiskan för mig, men snygga bilder vilket som! :)

Naturen är så vacker!! :D

Oj vilken skillnad!

Jättebra inlägg, bra att läsa och kunna lära sig lite mer! :D

Svar: Vad kul att du gillar inlägget och tipsen! :) Hoppas det hjälper någon iaf!
Beatrice Jakobsson - Fotografi

fina foton :)

Jag har faktiskt aldrig använt autoläget på min kamera när jag fotat. Inte ens när jag köpte min första systemkamera. Däremot har jag någon gång satt på autoläget bara för att se hur en bild skulle bli om man faktiskt fotade med auto (de bilderna blir alltid hemska haha). Men det är kul att kolla:D

Svar: Vad kul att du alltid fotograferat i manuellt läge. Kan också göra samma sak som dig eller om det bara är en bild för att visa någon en text så kan jag ta Auto. Vad kul att du gillade det ändå! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Åh vilka bra tips ! Älskar dessa inläggen :)

Svar: Såå kul att höra, tack Sara! :) Det värmer verkligen.
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Superbra tips & inlägg!!

Svar: Ååå tack, vad kul att du gillar det!
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Vad intressant och jag lär mig verkligen mycket av dig :-D

Svar: Ååå, vad kul att höra att jag har lyckas! :D
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Så snyggt!

Älskar dina tips :)

Bra tips :)

Himla skillnader! Gud så grymt inlägg, snacka om lärorikt :) Toppen! tack! Ha en fin fin måndag :)

Svar: Sååå kul att höra det, det värmer verkligen! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Åh vad fina bilder, bra inlägg!
SV: Tack så mycket! :)

Svar: Åå tack Matilda!
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Sånt perfekt inlägg, känns som om jag lär mig ngt utan att det är km vis med text :D
Mer sånt här!

Svar: Fler inlägg kommer att dyka upp här i bloggen, så håll ögonen öppna! :) Hatar när det är flera kilometer med text därför gör jag själv aldrig det. Det räcker med att skriva lite, man förstår om man lyckas använda rätt förklaring! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Väldigt intressant för nybörjare, såna här enkla tips har hjälp mej en hel del :)

Kul med fotohjälp, tycker jag! :)

Väldigt bra förklarat :)

Svar: Tack Anna! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Vilket bra inlägg :)

Vilka tydliga tips och bilder! Läsvärt för de som vill lära sig kamerans inställningar. :)

Svar: Tack så mycket! :) Precis, visst är det så!
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Älskar att läsa sådana tips, alla förklarar ju allting på så olika sätt så när man läser samma sak på olika ställen kan man liksom lära sig ännu mer, haha :)

Svar: Vad kul att du gör det! Haha, ja men visst är det så! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Bra tips:) Tack! Jag har får en fotokurs men det tar tid innan man få kläm på allt;) jag har en Canon 1200 D tkr det där med suddig bakgrund är lite svårt att få till.. om man vill ha fokus på nåt i framkanten. Jag fotar i M - läget el TV,

Svar: Tack så mycket! Det kan vara svårt att få en suddig bakgrund med tanke på vad du har för kamera eller objektiv menar jag! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Åh vilket grymt inlägg! Tack snälla för tipsen! Det där med bländaren har jag försökt räkna ut länge, så det var roligt att lära sig! Kram

Svar: Tack så mycket, vad glad jag blir att kunna hjälpa till! Vad skönt att äntligen kunna veta exakt hur det fungerar nu. Fler tips kommer! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi























Follow my on Bloglovin







Trackback