Underexponering eller överexponering?

Sist pratade vi om tre viktiga inställningar till att fotografera manuellt, läs hela inlägget här för att hänga med i det här inlägget. Kommer göra en fortstättning på förra inlägget för att ha ännu mer koll angående att fotografera manuellt och ljuset. Inlägget handlar om exponering. Vad är rätt exponering beror helt på hur fotografen vill ha bilderna, men här är mina tips för att kunna få ett bättre koll på de tre viktigaste inställningarna och rätt ljus i bilden.
 
  • Överexponering = bilden blir ljusare
  • Underexponering = bilder blir mörkare

Om bilden är underexponerad är den för mörk är den överexponerad är bilden för ljus. Man strävar ofta efter "en korrekt exponering", där bilden varken är för ljus och för mörk. Bättre att redigera och ändra ljuset efter än att kanske förlora en bild som är fel exponering. På bilderna nedanför ser du exempel på samma bild men olika exponeringar. De är tagna med ett helt exponeringsstegs skillnad.

 

 
 
 
 
HUR FUNKAR EXPONERINGEN?

"Tänka dig att kamerans sensor är som en tom hink. Du börjar hälla i vatten för att fylla hinken, målet är att hinken ska bli full med vatten. Om du häller i för lite vatten blir hinken inte full och om du häller i för mycket så svämmar det över. På samma sätt fungerar det med exponeringen. Kamerans sensor vill ha en precis mängd ljus för att bilden ska bli så bra som möjligt. Om du släpper in för mycket ljus till kamerans senor så kommer delar av eller hela bilden att bli för ljus. Helt kritvit. Släpper man in för lite ljus blir delar av eller hela bilden för mörk. Helt kolsvart."

 

Bättre att ha en bild överexponerad, en ljus bild går att rädda lite enklare än mörk bild. Varför? Hinken som svämmar över med vatten går alltid att hälla ut lite vatten. (då bilden blir bra) Men att försöka fylla hinken som inte är full är omöjligt då man måste lägga till ganska mycket vatten/ljus.

 

Välj vilken inställning som är viktigast när du fotograferar och därefter anpassar man sig av resten av inställningarna för att få "rätt exponering" Om jag ska fotografera ett porträtt med kortskärpedjup väljer jag att ställa in bländaren först. Därefter vill jag ha en ganska snabb slutartid för att undvika orörelseskärpa. Ligger inte exponeringsmätaren runt mitten måste jag ändra ISO för att lyckas få bäst ljus. Och där har du bilden, man måste välja vilka inställningar som ska vara viktigast när man ska fotografera bilden och därefter ändra övriga inställningar.

 

 
 
HUR HITTAR MAN EXPONERINGSMÄTAREN?
Ta fram din kamera och kolla genom sökaren. Tryck ner avtryckaren halvvägs, förutom att fokusera så kommer flera andra saker att aktiveras. En av de är ljusmätaren. I min Canon ser jag den längst ner i sökaren och på skärmen. Ljusmätaren liknar en linjal, kolla bilden nedanför. 
 

 

Du ser en liten punkt som kommer att förflytta sig när du rör kameran åt olika håll och ändrar inställningar. Det är ljusmätaren. Kameran mäter ljuset som kommer in och berättar för dig hur ljuset är. Du vill ha den nära mitten. Det finns tillfällen då du inte vill ha den i mitten men der beror på vilken del i bilden som ska ha fokus men även vad du ska fotografera för något. Exponeringen mäts i steg där 0 är mitten. Därifrån har du +1, +2 osv som är överexponering, alltså ljusare. Åt andra hållet har du -1, -2 osv som är underexponering, alltså mörkare. 

 

 

 
 
Bilden är inte överexponerad eller underexponerad. Bilden är oredigerad. Bättre att att redigera bilden ljus eller mörk i efterhand istället för att kanske inte kunna rädda en bild. Ofta ser man om en bild är överexponerad eller underexponerad, men för att slippa fotografera en testbild är mätaren perfekt. Tycker personligen att exponeringskompensationen är något av det bästa man kan lära sig. Utforska funktionen, det kommer att löna sig i längden. 
 

TRYCK GÄRNA PÅ GILLA KNAPPEN OM DU GILLAR TIPSET!

 

 


Kommentarer

Intressant att läsa :)

Åh vilket bra inlägg!! Kommer hjälpa mig mycket <3

Åh tack för tipsen och det här ska jag använda mig av när jag övar med kameran :-D Kramis

Alltid kul att läsa om tips :D

Roligt med såna här inlägg! :) Gillart!

Riktigt bra förklaring!

åh jag älskar och fota/mixtra med bilder men inte alls bra på de, detta gav mig bra info :P
Kommer börja följa din blogg

/emmish

Svar: Vad skönt att jag kunde hjälpa dig!! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Man lär sig något nytt när man kommer in på din blogg. Tack för tipset :)

Svar: Åå, vad kul att höra det! :) Varsågod, hoppas du gillar resten av tipsen som kommer framöver!
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Så himla bra och lärorikt inlägg! Kramar fina du

Sant och så bra :)

Superbra inlägg :)

Superbra inlägg :)

Assååå WOW, vad du kan!! Du är ju så jäkla duktig och det är så kul att du delar med dig av dina kunskaper här bloggen! Måste verkligen utforska den funktionen. :)

Svar: Tack bästis!! Älskar att dela med mig av kunskaper som är nödvändiga. Dessa tips är bra om man verkligen vill utforska inställningar på kameran mer! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Jättebra inlägg!!

Så bra inlägg! :)

Så bra inlägg!:D kram

skitbra förklaring!

Det är lite övning för att få rätt ljus i bilderna :)

Fina bilder!

Jag tycker överexponering är finare än underexponering, i de flesta fall.. Bra tips :)

Så bra och informativt inlägg! Superbra förklarat :)

Gud vilket bra inlägg!

bra inlägg!

Grymt bra inlägg! gillar liknelsen med hinken, har inte hört den tidigare :)

Svar: Tack så mycket! :) Faktiskt inte jag heller men har hört om ett vatten glas. Men ville byta ut till en hink istället, haha! ;)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

jag är en sådan som gillar överexponerade bilder och gör det gärna med flit, haha ;)

Svar: Ja men det är fint med överexponerade bilder!! :) Kan också göra det med flit, men inte när det är ett jobb då det behövs ändras lite i bilden! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Jättebra inlägg! Så lärorikt att läsa om när man är en amatörfotograf :)

Så bra tips! Har tyvärr ingen kamera än, men hoppas att tomten är snäll i år ;) Så verkligen bra tips =)

Svar: Vad kul att du gillar tipset! Hoppas verkligen tomten är snäll i år!! :D
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Fint innlegg :)

Så bra inlägg! Nu ska jag plocka fram systemkameran och lära mig på riktigt!

Svar: Det låter bra, ha flera inlägg längre ner som kan vara bra att veta också! :)
Beatrice Jakobsson - Fotografi

Dessa inlägg ska jag definitivt skriva ut och spara!























Follow my on Bloglovin







Trackback