FULLFORMAT OCH APS-C

Den senaste tiden har det blivit mycket om kameratekniken, men det kommer snart ändring. Finns jättemycket saker att berätta om tekniken så jag passar på att dela med mig. Här kommer ett inlägg om olika sensor/kameror. Vill ni läsa mer inlägg om teknik så finns inläggen HÄR.

 

VAD ÄR EN SENSOR? SPELAR SENSORNS STORLEK NÅGON ROLL?
En sensor i en digitalkamera, är den ytan där själva bilden “fastnar”. Fullformatskameror har en större sensor och visar fullbild. APS-C har en mindre sensor och beskär bilden i kameran. Titta bilderna nedanför för att förstå skillanden på sensorna, läs gärna hela inlägget för att förstå skillnaden.

 

Om man har en större sensor finns det en större yta som kan fånga upp ljuset och detta gör att vi också kan fota i sämre ljus och fortfarande få bra kvalité på bilderna. Hur bra är inte det? Den stora sensorn bidrar även till att vi kan fota med ett kortare skärpedjup än med en APS-C kamera. Nackdelarna är dock att en större sensor också bidrar till större, tyngre och dyrare kameror. Är det värt eller inte, det väljer du själv!

 

Bilden till vänster visar hur bilden ser ut när den är tagen med fullformat och den till höger visar hur det ser ut med APS-C. Det är samma objektiv på båda kamerorna men inte exakt samma inställning på båda bilderna. Därför blir ljuset lite annorlunda på båda bilderna.

 

 

 
Canon EOS 5D Mark II + 50mm (fullformat) | Canon EOS 7D + 50mm (APS-C Kamera)
 
 
Om man är naturfotografer och ofta fotar vilda djur, då behöver vi rejäla teleobjektiv för att komma riktigt nära djuren. Om vi har en fullformatskamera och sätter dit ett 300mm objektiv, så blir det 300mm. Om vi istället har en APS-C kamera och fäster samma objektiv på den, blir brännvidden helt plötsligt 480mm. Man får betala mer pengar för att få 480mm på en fullformatskamera. VILKET ÄR BRA MED APS-C KAMERA, BILLIGT!

 

Om man istället vill fotografera lanskap och få med så mycket av bilden som möjligt passar fullformat bättre eftersom den utnyttjar hela objektivets brännvidd. 35mm blir 35mm. Det betyder inte att man måste ha en fullformatskamera, finns billigare sätt att köpa ett billigare objektiv.

 

 

 

 
Här är skillnaden på hur det kan se ut med en fullformat och hur bilden beskär med en APS-C kamera.
 
 
FUNKAR SAMMA OBJEKTIV PÅ OVASETT SENSOR?
Canon benämner sina objektiv som EF (fullformat) och EF-S (APS-C). EF passar både fullformat och APS-C, medan EF-S enbart passar APS-C kameror. Oavsett om du väljer APS-C anpssade objektiv eller fullformats anpassade objektiv till en APS-C kamera, så kommer bilden alltid att beskäras.
 
Detta innebär att om du har exempelvis ett EF objektiv på 18-55 mm, så kommer den faktiska brännvidden vara ca 28-80mm trots att det är ett EF objektiv på en APS-C kamera. Om du inte tänker uppgradera till en fullformatskamera, finns det ingen anledning till att köpa fullformatsobjektiv, men om du eventuellt kommer vilja uppgradera är det helt klart värt att lägga lite extra pengar på fullformats anpassade objektiv.
 
 
VAD SKA MAN VÄLJA?
Välja fullformat eller APS-C beror helt på vad vi vill göra. En av anledningarna till att man kan bytte upp till fullformat är framförallt för att få ut så mycket som möjligt av bilden. Men har man valt att bara fotografera vardagliga saker och bara behöver en kamera för att skapa minnen tycker jag inte det är nödvändigt att skaffa en fullformatskamera som kostar mycket mer pengar. Jag gillar när kameran beskär bilden, man kan alltid backa!

 

Kvalitén i bilden sitter inte i vilken kamera vi har, den sitter i fotografen. Det finns många duktiga hobbyfotografer som enbart fotar med sina smartphone’s och får helt fantastiska bilder. Och om de kan fota med sin telefon, då räcker en APS-C kamera gått och väl! Finns många minus och plus med alla sensor.

 

GILLA GÄRNA INLÄGGET OM DU TYCKTE OM DET! ♥

 


Kommentarer

Bra inlägg

Tack för tipsen, hade ingen koll alls på detta :)

Wow vilket superinlägg, så jäkla bra och duktig du är på att förklara tycker jag! Så pedagogisk liksom, du gör att till och med jag förstår! :) Uppskattar verkligen dina kameratekniksinlägg ska du veta! <3

Svar: Tack finis!! <3 Det värmer verkligen riktigt mycket att höra dina fina ord! Saknar dig.
Beatrice Jakobsson - FOTOGRAFI

Kul att läsa! Detta visste jag inte! Kram

Intressant! :) Vill lära mig mer om fotografering :)

Åh jag älskar sådana här inlägg :-D Kramis

Så bra tips!

Jag har ärligt talat ingen aning om vad min systemkamera har :P

Verkligen så himla bra inlägg! :) Har faktiskt ett inlägg på samma ämne som legat som utkast i flera månader då jag inte tagit tag och fotografera några jämförelsebilder än, så nu när du bloggat om det får det inlägget vänta ett tag till, haha ;)

Svar: Tack Amanda!! Haha, det visste jag inte. Ska försöka uppdatera så mycket som möjligt så du också får upp ditt inlägg! :D Har flera inlägg som ligger i utkast pga att man saknar bilder till inlägget, så vi är ganska lika på den fronten! :)
Beatrice Jakobsson - FOTOGRAFI

Åh, bra inlägg!

Du är så duktig på att fota! :)

Va kunnig du är :)

Bra tips!

Du är så duktig på att förklara! Och så fint det blir med :)

Himla bra tips! tack!

Bra skrivet! Lätt att försåt och bra bilder som förklara!

Gillar dessa inlägg :)

Alltid intressant med denna typ av inlägg!☺

vilket bra inlägg :)

Så bra svar :) Älskar att lära mig mer när det gäller kameror :)

Såå bra och intressant inlägg!! Kram

Så bra i lägg!! Är så sugen på att byta upp mig till en fullformatskamera :)

Tack så mycket :)

Gillar alltid såna här inlägget men måste läsa när jag är inte så trött som nu eftersom det är fredag.

Åh bra inlägg! Gillar dina inlägg om just kameror! Vissa skriver jag tillochmed ut för att kunna läsa igenom igen tex om olika inställningar för att lära mig 😄

Svar: Tack!! Det är riktigt bra ju, då lär man sig mycket också!! :)
Beatrice Jakobsson - FOTOGRAFI

Hoppas du får en trevlig helg!

Gud va duktig du är ! Önskar jag kunde mer om fotografering! :D

WOW vad du kan mycket! Riktigt bra inlägg =) Kram fining

Kul att få lära sig lite mer om kameror! Själv fotar jag med en Canon 70D men drömmer om en Canon 5D mark III :)

Svar: ÅÅ, den kameran skulle jag också vilja ha!!
Beatrice Jakobsson - FOTOGRAFI

du är så duktig <3 <3

Svar: Tack finis! <3
Beatrice Jakobsson - FOTOGRAFI

Du tar så fina bilder :)
Hoppas du får en fin söndag :)

Du är så duktig på att förklara!

SV: Tack snälla =D
Gud så fina bilder det blir!

Åh spännande! Stor skillnad!

Intressant läsning :)

Vilket intressant inlägg!

Bra förklarat :) älskar min fullformatskamera

Så himla intressant inlägg och jag älskar dina inlägg! :-D Kramis

Drömmen är ju att fota med fullformat en vacker dag! :D























Follow my on Bloglovin







Trackback