Min kamerautrustning

 
 
 
Canon Eos 5D Mark II
Min första fullformatare som är min bästa kamera. Kameran är köpt 2016 och är en favorit hos mig. En kamera som är fullformat är en riktig kamera som är proffsig. Lycklig som äntligen köpt en grynt bra kamera. Kameran är värt varenda krona.
 
Canon EOS 7D
Min andra systemkamera men inte min andra kamera då jag använt kompaktkameror innan. Kameran är köpt i Augusti 2012. Ingen nybörjarkamera men ingen proffskamera heller. Kameran kostar i nuläget ungefär 13.000 kronor. Älskar kameran, så bra om ni frågar mig.
 
Pentax, Analogkamera
Älskar man att fotografera analog så rekomenderar jag kameran då den är väldigt enkelt också. Har två optik till kameran. Pentax-M f/1.7 50mm och Pentax-M f/3.5 135mm. Du kan hitta bra analogakameror på tradera, men försök kolla att kameran fungar så du inte blir missnöjd.

GoPro HERO+ Actionkamera
Vattentät GoPro med 8 megapixel bilder. Full HD inspelning och är perfekt när man är utomlands och vill filma härliga video. Kameran fick jag i födelsedagspresent i början av September 2015. Har även lite tillbehör till kameran, fråga om du vill veta.
 
 
 
 
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Optiken som i 80 fall av 100 sitter på min kamera. Den stora bländaren är fantastisk och 50mm är perfekt för vardagsfotografering men även för porträtt. Köpte det 2012 och har inte ångrat det en enda gång sedan dess. Haft en liknande till min första systemkamera, värt att köpa!
 
Canon EF-S 10-18/4.5-5.6 IS STM
Ett helt okej vidvinkel optik som jag enbart köpte för att vilja ha lite variation på bilderna som jag fotograferar. Perfekt optik när man fotograferar landskap. Men inget jag använder speciellt mycket, bara ibland när jag behöver vara nära något eller vill ha mer vidvinkel på bilderna.
 
Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro
Kan knappt minnas när jag köpte detta optik men har haft det längre än 2012. Om man gillar teleoptik är det är sjukt bra optik. Tyvärr så ligger objektivet sällan i min kameraväska då jag sällan behöver zooma så långt. Men riktigt bra för att fotografera sport, inte speciellt dyrt optik.
 
 
 
 
Minneskort SanDisk Extreme två 8 GB & två 4 GB
Två mycket bra minneskort, men använder båda om det inte skulle vara i panik på att minneskortet är fullt eller att jag inte har min dator i närheten. Fotograferar i RAW (tar mycket plats på minneskortet) och när mina två 32GB inte räcker är dessa perfekt som reserv.
 
Minneskort SanDisk Extreme, tre stycken 32GB
Behöver stora minneskort för att få plats med alla bilder under mina fotograferingar och dessa två minneskort är perfekt för mig. RAW bilder tar verkligen mycket plats, men fotograferar man i JPG funkar det bra med ett stort minneskort.
 
Canon kamerabatterier 5 stycken, LP-E6 3
Speicllt när det är kallt utomhus är det bra att ha flera kamerabatterier men även när det är varm utomhus. Så tråkigt att kameran ska behöva dö och därför har jag tre kamerabatterin för att kunna överleva långa fotograferingar och slippa gråta när kameran dör under fotograferingar.
 
 
 
 
Fancier kameraväska Speed, 16 Liter
Början av 2012 hittade jag min första bästa väska. Använt den väldigt mycket vilket betyder att den är ganska sliten. Väldigt stor då du får plats med många optik och tillbehör, men används bara i nöjdfall eftersom den är stor och ganska sliten. Bilder på väskan finns här.
 
Kameraväska i brun skinn
Även fast väskan inte är speciellt stor så älskar jag den. Stilren, smidig och väldig snygg. Väldig billig väska då jag hittade den på Ebay för trehundra kronor. Perfekt för mindre fotograferingar. Köpte den i September 2014, inlägget om kameraväskan finns här.
 
Vattentät DSLR Ryggsäck
Invändigt mått på väskan är 230x300x110 mm. Ganska liten men perfekt då man kan göra olika fack för optik och kamera. Använder den mest just nu då jag kan tycka det är skönt att ha en ryggsäck istället för axelrem. Köpt väskan i September 2016 och finns på Ebay.
 
 
 
 
 
 
 
 
Reflexskärm 5 i 1. 110cm (har två likadana)
En reflexskärm som har fem olika färger vilket gör den användbar i alla sorters ljus. Lite jobbig storlek är det om man inte har en assistent eller något som kan hålla den på plats när man fotar. Men annars älskar jag den, rekommenderar verkligen reflexskärmar som är 5 i 1.
 
Canon RC-6 Fjärrutlösare
Perfekt vid till exempel långa slutartider eller självporträttsfotografering. Vet inte hur länge jag har haft den i min kameraväska men det var bland det första jag köpte till min utrustning eller kanske fick den med min andra kamera. Kommer verligen inte ihåg.
 
Trebensstativ 70cm & Enbensstativ 150cm
Mitt trebensstativ är väldigt smalt och inte speciellt stadigt när det gäller tunga kameror. Enbensstativet är guldvärd, lätt att bära med sig och skönt att ha kunna hålla kameran mer stadigt. Finns inget märke på stativen men det är billigt ifrån Ebay.
 
Fjärrutlösare Canon E3
Fjärrutlösare har en kabellängd på 1.8m. Min reserv fjärrutlösare om min andra bestämmer sig för att inte fungera.

Batterigrepp Meike MK - 7D
Använder mitt batterigrepp ofta, ganska tungt men börjar bli van efter några år. Minns att jag fick batterigreppet i slutet av 2012. Älskar batterigrepp.

 
 
 
Canon Speedlite 320EX
Innan jag började jobba som vimmelfotograf (hösten 2013) på en nattklubb var jag tvungen att inköpa mig en blixt. Vilket jag gjorde, tog det första jag såg utan att tänka mig för. Som tur valde jag rätt blixt för den är sjukt bra, men vill uppdatera mig till en nyare och ännu bättre.

JJC Ringlampa 60st lysdioder
Ringlampan är bra när man fotograferar närbilder och behöver extra ljus.
 
Ljustält för produktfotografering
Produktstudion är 40x40x40 cm med två små lampor och fyra olika bakgrundsdukar. Använder den vid produktfotografering.
 
Studiolampor, två softbox 50x70
Under 2014 köpte jag två softbox i behov av bättre ljus när jag fotograferar. Älskar dessa två softbox och kom väldigt billigt undan men dessa två. Studiolampor med sladd, ej blixt. Läs inlägget här, för att hitta mer info och bilder på mina studiolampor.
 
 
Har även rengöring till kamerautrustning samt några UV-filter.
Trackback