FOTOSKOLAN SHTLM - BERÄTTELSE OM ANSÖKAN

Har länge tänkt på att göra ett helt inlägg om utbildningen och kring min ansökan till Fotoskolan STHLM men har inte riktigt haft den tiden att skriva ihop ett inlägg. Blev påmind för några veckor sedan när min gamla skola var på besök här och jag fick chansen att visa runt samt berätta om utbildningen. 
 
Mer inforamtion om utbildningen hittar du på deras hemsida, det finns även bildbehandling om det är något för dig. Om Myndigheterna godkänner att utbildningen ska få fortsätta så kan man ansöka under våren och jag lovar att det är värt att gå utbildning. Mer kan du läsa här.
 
ANSÖKAN
Lämnade in ansökningsproverna i våras tillsammans med intyg och betyg. Ansökningen bestod av fem valfria bilder, en bild i temat "Sveriges Nationalrätt" och en skrivuppgift där vi skulle berätta om våran process till temat som vi skulle utföra. Att välja ut fem bilder var tusen gånger enklare än att försöka komma på en bra idé till temat. Satt i flera veckor bara för att planera temat, fotograferingen lyckades jag klara av på några timmar och bildbehandlingen tog flera dagar. Ansökningen tog tid för mig för att jag ville ha den perfekt, höll på med ansökningen i flera veckor. Lämnade in ansökningen och började istället fokusera på mina sista månader på min utbildning som jag gick i våras. Kunde inte lägga mer tid efter jag lämnat in ansökningen.
 
Hade inga planer och tankar på att jag skulle komma vidare till provdagarna trots att jag borde vara taggad eftersom jag drömt om att gå utbildningen så länge. Men att komma vidare trodde jag inte. Kändes bättre att inte förvänta mig något stort istället för jag skulle bara bli så besviken. 
 
 
 
Min bild som jag skickade in till temat Sveriges Nationalrätt. Ärtsoppa och pannkakor är min tolkning på temat.
 
PROVDAG
Några månader efter ansökan fick jag ett mail där det stod att jag kommit vidare till provdagarna samt att vi skulle ha med oss en reklam bild som vi själva inte hade tagit. Reklamen kunde vara positivt eller negativt så länge vi hade reagerat på reklamen. Och jag som enbart bara spenderade tid slututställningen just då fick börja leta efter reklam istället. Om jag ska vara ärlig blev jag stressad för att jag skulle hinna åka till Fotoskolan Sthlm samtidigt som Jönköping ville att jag skulle dyka upp på ett besök då jag hade sökt en utbildning där. Skulle hinna med tre intervjuer på olika ställen samt att jag skulle försöka avsluta min dåvarande utbildning. Det var kaos för mig under den tiden och det blev inte bättre förrän mycket senare.
 
Dagen innan provdagarna tog jag båten upp till Stockholm. Kom fram sent, somnade sent och var tvungen att kliva upp tidigt. Stressad, nervös och väldigt trött åkte jag till Folkuniversitetet där skolan ligger. Möttes av femtio andra personer som var där av samma anledning som mig. Förutom information om utbildningen så fick vi nya arbetsuppgifter som skulle göras och två tider med intervju dock var båda inte samma dag. Man skulle kunna tro att jag fick någon blackout för jag kände mig helt plötsligt lost i Stockholm. Umgicks inte med någon under dessa två provdagar, sprang runt i Stockholm och mådde skit. Fick inget bra intryck på utbildningen och kände inte att jag passade in. Lyckades att klara av första dagen med stress och skickade in bilderna.
 
Andra dagen blev en vändning för mig, trots att jag var stressad och osäker så kändes det lättare att utföra arbetsuppgifterna och även en intervju. När arbetsproverna var inlämnad kunde jag koppla av på riktigt när det gällde Fotoskolan STHLM. Dagen efter mina provdagar i Stockholm satt jag mig på bussen för att åka vidare till Jönköping så det blev tre extremt stressiga dagar eftersom jag var tillbaka i Stockholm sent på kvällen efter Jönköping.
 
Mina odds om att jag faktiskt skulle kunna komma in på Fotoskolan Sthlm kändes inte stora utan det kändes mest som jag passade in i Jönköping eller stanna kvar på Gotland för att plugga vidare. Hela ansökningen och provdagarna kändes extremt jobbigt och jag var otaggad på nästan allt. Springa runt i Stockholm och fotografera med telefonen och leta efter personer som vill vara med på mina bilder eller video var en jobbigt punkt.
 
Temat på alla uppgifter under provdagarna i Stockolm var - Fem bilder "Linje 19" - Fem bilder "Streetcasting" - Tre bilder "Utbytarkungen/utbytardrottningen" En video - "The Woodland Cemetery" En video "En gladare tunnelbana"
 
 
 
Två av mina fem valfria bilder som jag skickade in med ansökan.
 
BESKEDET
Vet inte hur många gånger jag nämnade att jag skulle tacka nej till utbildningen om jag skulle komma in i Stockholm. Minns verkligen hur extremt otaggad jag var på att få ett mail på dom. Inga förhoppingar hade jag mer än att jag inte skulle komma in. När jag satt och bläddrade på olika bloggar såg jag någon som hade kommit in på Fotoskolan Sthlm och stressen kom tillbaka för att jag var tvungen att öppna mitt mail. 
 
Och gissa vad? JAG VAR ANTAGEN TILL UTBILDNINGEN. Satt hemma helt tyst i tre timmar och funderade på vem jag skulle ringa. Under två dagar lyckades jag hålla det tyst innan jag började berätta för familjen och vännerna om mitt besked. Och under en vecka satt jag och funderade på vad jag skulle vilja göra. När jag frågade runt blev det väldigt olika svar från alla. Gotland eller Stockolm var mina två stora frågor då jag bara var reservplats i Jönköping. Men varför skulle jag inte ge utbildningen en chans, jag hade drömt om utbildningen i flera år och provdagarna var dom värsta dagarna i mitt liv men det bertyder inte att hela utbildningen skulle bli det. Så jag tackade ja till utbildningen och tänkte att jag kunde hoppa av om det verkligen känns skit.
 
 
 
 
FLYTTEN OCH SAMMANFATTNING
Trots att jag tackade ja till utbildningen försvann inte min ångest och stress. Att jag skulle lyckas hitta ett boende i Stockholm samt att jag skulle behöva hyra ut min lägenhet och packa när jag jobbade konstant hela sommaren. Första steget var att hitta någon som kunde hyra min lägenhet och behöva fixa kontrakt innan jag själv kunde tacka ja till ett boende i Stockholm. Men att hitta ett boende i Stockholm är inte det enklaste. Det är en djungel att försöka hitta något, men jag är inte kräsen och kollade på boende längre ut ifrån Stockholm. Åkte upp för att kolla på boendet och tackade ja till boendet dagen efter.
 
Hittade boende och någon som kunde hyra min lägenhet ungefär 3 veckor innan skolan skulle starta. Nu skulle jag behöva packa ner hela min lägenhet under tiden som jag jobbade. Och jag är väldigt tacksam för att min mamma hjälpte mig för det hade inte gått utan hennes hjälp. Helgen innan utbildningen skulle starta flyttade jag upp mina saker till Stockholm och min kropp fungerade inte klokt så det var verkligen ingen bra helg att flytta. Kändes bara som jag fick flera problem för att jag sökte utbildningen från början. Natten innan skolstarten var jag på akuten pga min kropp. Det var kaos för mig.
 
Helgen efter första veckan på utbildningen var jag tvungen att åka tillbaka för att städa det sista i lägenheten samt lämna över nyklarna till hyresgästen. Det var efter den helgen jag kunde slappna av, stressen försvann, kroppen började fungera och allt det som varit jobbigt i flera måander var äntligen över.
 
Från början hade jag planerat att söka, komma in och gå utbildningen. När ansökningen skulle fixas blev det en vändning totalt, skulle söka, inte komma in och gå en annan utbildning. Allt vände och kändes tusen gånger värre än vad jag hade trott. Men när jag tänker tillbaka och kollar tillbaka var det för att jag hade flera bollar i luften och att ansökningen kändes jobbigt för att det hände så mycket annat i min vardag. Hela ansökningsperioden var som en karusell, men valde att genomföra allt trots att jag tvekade flera gånger. Tacksam för alla som pressade mig att göra allt för jag var så sugen på att hoppa av hela ansökningen pga att jag inte orkade samt att jag visste att flera i min omgivning inte ville att jag skulle flytta samt plugga vidare.
 
 
 
 
Tänk om jag hade tackat nej. Hade missat fantastiska personer och vänner som jag verkligen behöver. Första dagen på utbildningen var den dagen jag visste att jag inte skulle hoppa av. För jag trivs verkligen så bra med utbildningen och klassen som jag har. Klickar väldigt bra med flera personer och jag är tacksam för dom som varit vid min sida under ansökningen. Men till alla som tänker ansöka till utbildningen, BACKA INTE. Du kommer ångra dig. Bästa valet jag gjort i mitt liv är att fortsätta trots att perioden inte var den bästa för mig just då. Beslutet för mig är värd flera månader med kaos.
 
En lång historia med massor med känslor. Hoppas ni orkar läsa hela min historia och vill ni veta mer om utbildningen och se vad vi gjort under våran första termin som snart avslutas. Gilla inlägget och kommentera gärna frågor så kommer jag fixa ett inlägg.

 

Kommentarer

Vad intressant att läsa! och vad roligt att det blev så bra trotts allt!

Wow vilka fina bilder! Kram

Å! Verkligen såå roligt att läsa om :) Så roligt att du då kom in och att du trivs så :)

Väldigt intressant att läsa faktiskt! Så kul för dig att du kom in! Kram

Så kul med fotoskola :D

men åh!! vad kul detta var att läsa.

Vilket grymt inlägg, du är fantastiskt duktig på fotografering!!<3

Intressant :)

Jätteroligt att få läsa din historia, jag som är intresserad av fotografering & siktar på att bli bättre tycker detta var intressant. Du är jätteduktig på att fotografera, verkligen en inspiration!! :)

Men åhh vilket kul inlägg!! Är så glad att jag slapp allt vad audition och prov heter. Själv gick jag bara runt och var sjukt nervös tills beskedet kom, hihi! Kram sötaste!! <33

vilket bra inlägg!

Åh, så kul att få veta lite mer .-D

Så himla kul och läsa även om jag visste om din tveksamhet och stressen, men tänk vad BRA allt blev och så grymt mycket som du får utvecklas i det du tycker allra bäst om! :) Imponerande och du är verkligen grym på det du gör Beatrice!! Enda nackdelen är att vi ses mindre, men det blir så kul när du kommer hit om några veckor! Puuuusss!

Så grymt att du kom in! :D Och underbart att du trivs så bra! :D

Wow, vilken otrolig upplevelse, vilken resa! Så himla skoj!

Vilka fina bilder! :D Skönt att du lämnat in skolarbetet!

Så spännande och kul att få ta del av! Du är så grym<3

Roligt att ta del av!!

Så kul att läsa om hur allt gick till :)

Tack, tack tack!! För det här inlägget! Är lite små sugen på att ansöka :D

Svar: Ååå, vad kul!! Kom gärna med frågor om det är något mer du undrar över! :D
Beatrice Jakobsson - FOTOBLOGG

Vilket intressant inlägg :)

Så himla kul att läsa! Vilket svårt tema ni hade ändå! Vet inte om jag hade kommit på något bra att fotografera till det!

Så roligt att du kom in och allt, verkar verkligen vara en upplevelse och jättefina bilder :)

Alltså wow! Vilken story. Jag tycker det låter som att det verkligen var värt att du tog dig igenom den tiden som var jobbig :) Själv blev jag väldigt inspirerad, kanske ska jag också ta och söka till utbildningen någon gång i framtiden :)

Åhh jag hade nog med haft svårt för att bestämma mig ^^ Men du är ju sjukt duktig!























Follow my on Bloglovin







Trackback